De afgelopen jaren zijn we steeds meer thee gaan drinken. In Nederland drinken we gemiddeld 100 liter thee per jaar. Dat komt neer op zo’n 3 koppen thee per dag. Dit maakt ons nog grotere theedrinkers dan de Engelsen! Wat maakt thee nu zo geliefd en wat zijn de nieuwe theetrends voor de horeca?

Trend 1. Steeds meer waardering voor thee

In steeds meer horecagelegenheden wordt goede thee geserveerd. Het traditionele theezakje heeft concurrentie van haar losse pure vorm. Net als bij koffie en wijn, heeft thee een rijke geschiedenis en hoopvolle toekomst. Theesommeliers, theeproeverijen, theewedstrijden en theerituelen stijgen in populariteit.

Trend 2. Mooie theeconcepten voor extra belevingLosse thee totaalconcept 2016.jpg

Al die smaken en verhalen worden vertaald naar mooie theeconcepten die de theedrinker de ultieme beleving bieden. Theedrinken wordt steeds meer een ritueel en High Tea’s en Afternoon Tea’s zijn nog steeds mateloos populair. Pure losse thee geserveerd in een theepotje kost de ondernemer niets meer en vergroot de beleving van theedrinken.

Trend 3. Thee is gezonder dan water

Thee is een bron van antioxidanten en is gezonder dan water. Deze stoffen zouden de kans op hart- en vaatziekten aanzienlijk verminderen en de gezondheid bevorderen. Pure losse thee is het meest gezond, omdat hieraan geen kunstmatige kleur-, geur- en smaakstoffen toegevoegd zijn. Tenminste, als je met een goede kwaliteit thee te maken hebt.

Trend 4. Duurzame en/of biologisch gecertificeerde producten

Communitea peeze theelijnDe afgelopen jaren is de verkoop van duurzame en eerlijke producten bijna verdubbeld. Consumenten willen weten waar hun producten vandaan komen en verwachten van bedrijven dat zij hen deze informatie kunnen verstrekken. 90% is bereid geen producten af te nemen van bedrijven die niet duurzaam ondernemen. Ook in de horeca ontkom je er niet langer producten te leveren die niet duurzaam en/of biologisch gecertificeerd zijn.

Trend 5. Thee is de nieuwe wijn

Net als in Japan en Amerika wordt thee steeds vaker genuttigd bij verschillende gerechten en wordt de theekaart steeds vaker gezien in de horeca. Net als bij wijn, is er voor elk gerecht wel een passende soort thee. Lees meer

Conclusie

Naast wijn en koffie, is ook thee een mooi product om je gasten meer beleving te bieden. Met bijzondere thee en een passend theeconcept kun je als ondernemer meerwaarde bieden aan je gasten en je onderscheiden van je concurrenten. Of je nu kiest voor een losse thee of thee in sachets, vooral belangrijk is de kwaliteit van de thee en de beleving die daarmee gepaard gaat.

Welke thee zet jij op de kaart? Download hier onze collectiebrochure en laat je inspireren door theeconcepten met een bijzonder verhaal. Wil je liever direct proeven? Vraag dan een proefsessie aan via onderstaande button en we komen langs met onze varianten.

> proefsessie aanvragen 

 

 

Lees ook:

Dalla Corte halfautomaat espressomachine

5 koffietrends voor de horeca die je niet mag missen