Is bezorgschaamte de nieuwe vliegschaamte?

Vliegschaamte – de schaamte die iemand ervaart als hij of zij gebruikmaakt van een vliegtuig terwijl er minder milieubelastende alternatieven zijn om zich te verplaatsen – werd in 2019 genomineerd voor woord van het jaar. Nu we zo veel thuis zitten vanwege alle maatregelen rondom het Coronavirus hebben we daar natuurlijk geen last meer van. Maar er is een nieuwe vorm van schaamte ontstaan: bezorgschaamte. Mensen bestellen in deze tijd massaal online. De online omzet was in april 2020 dan ook ruim 62% hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder. En het zal je niet verbazen dat er bij de bezorging van al deze pakketjes flink wat broeikasgassen, zoals CO2, worden uitgestoten. Doordat er steeds meer broeikasgassen in de lucht komen stijgt de temperatuur op aarde. De milieu-impact van het fysieke internet wordt geschat wereldwijd groter te zijn dan die van de luchtvaart…

Dat gevoel van schaamte vanwege de milieu-impact die je bezorging heeft, is dat gegrond?

De impact van jouw pakketbezorging in cijfers

Er bestaan tientallen rekentools, die afhankelijk van het gewicht, het formaat en allerlei andere voorwaarden de CO2 uitstoot van een pakketje berekenen. De bezorging van een paar sneakers dat dezelfde dag geleverd levert 630 gram CO2-uitstoot op, terwijl een boek slechts 29 gram CO2-uitstoot oplevert. Onderzoekers schatten dat we in Nederland per jaar tussen de 50 en 100 miljoen kg CO2 uitstoten met pakketbezorging. Dat is net zo veel als 700 tot 1.400 keer rond de aarde met een personenauto. En in werkelijkheid zou de uitstoot van pakketbezorging nog wel eens veel hoger kunnen liggen dan deze schatting. Het is namelijk onmogelijk om te weten hoe belastend de bezorging van jouw pakketje precies is. Dat komt door andere factoren die meespelen, zoals het verkeer, de route van de bestelbus, de vulgraad van ditzelfde busje en de snelheid waarmee het pakketje moet worden afgeleverd.

Je zou je moeten schamen…

Aan de ene kant zouden we ons best mogen schamen voor ons bestelgedrag. Verwijzend naar het blok hierboven: de CO2-uitstoot liegt er niet om. En dan hebben we het nog niet eens over de retouren gehad. Nederland is koploper in Europa wat betreft retouren. Zo’n 13% van onze pakketjes worden teruggestuurd. Dit alles komt het milieu niet ten goede. Het alternatief is zelf je pakketjes ophalen. En mits je dit op de fiets doet en combineert met andere doeleinden komt het milieu er hierbij een stuk beter vanaf.

Of toch niet?

Aan de andere kant staan we pas aan het begin van het bezorgingstijdperk. Pakketbezorging biedt veel voordelen zoals efficiëntie en flexibiliteit, maar het moet wel anders. Op dit moment wordt het gros van de pakketten bezorgd met vrachtwagens en bestelbusjes. Dat zou een stuk milieuvriendelijker kunnen. 71% van de mensen is bereid langer te wachten op een pakketje, zodat pakketbezorgers hun routes milieuvriendelijker kunnen indelen. Daarnaast zijn twee van de vijf mensen bereid om extra te betalen voor een duurzaam logistiek proces. En er zijn al veel initiatieven hiervoor. Van fietskoeriers en elektrische bezorgbusjes tot aan compensatie trajecten. Ook wordt geëxperimenteerd met cargo-sharing. Hierbij “liften” pakketjes mee met forenzen, die op weg zijn van werk naar huis.

Onze mening

Wij geloven dat het beter kan… en eigenlijk moet. En daar kunnen we met z’n allen voor zorgen. Kiezen voor duurzame bezorgopties zorgt voor investeringen en innovaties op dit gebied. Als je kiest voor zo’n duurzame bezorgoptie zou je je dus nergens voor hoeven schamen, vinden wij. In de koffieketen is 2% van de Co2 uitstoot afkomstig van pakketbezorging . Dat kan veel lager en daar zijn we ons bewust van. We steunen dan ook milieuvriendelijke bezorginitiatieven. Zo werken we samen met de fietskoeriers van Cycloon. Zij hebben in 2019 zo’n 5.750 pakketten voor ons bezorgd. Daarmee hebben we 2.519 kg CO2 bespaard. Voor onze zakelijke pakketjes hebben we een eigen bezorgdienst. De pakketjes worden klimaatneutraal bezorgd, doordat we de uitstoot compenseren.

En, laat jij je pakketjes bewust bezorgen?