Grondstoffen worden elke dag schaarser en natuurlijke hulpbronnen raken uitgeput. De wereldbevolking groeit, de welvaart neemt toe en we consumeren we meer dan ooit. Welk voorbeeld geven we onze volgende generatie?

Zonder duurzaamheid geen continuïteit

Duurzaam ondernemen wordt gezien als het business model van de toekomst. Als u de continuïteit van uw organisatie wil waarborgen, ontkomt u er dus niet aan. De kritische consument eist kwalitatief goede producten én dat deze duurzaam vervaardigd zijn. Zo niet? Dan is 90% van de consumenten bereid geen zaken te doen met uw bedrijf.

Duurzaam ondernemen is mensenwerk

Ruim 26% van de organisaties ziet het belang van duurzaam ondernemen. Twee jaar geleden was dit nog maar de helft. Duurzaam ondernemen is een proces dat zich continu ontwikkelt. Technologie en kennis brengen innovatieve oplossingen en biedt eindeloze mogelijkheden. Maar wat u als bedrijf ook doet om duurzamer te ondernemen, het begint bij de motivatie van mensen zelf.

“Persoonlijk leiderschap draait om het beseffen dat je slechts één druppel op een gloeiende plaat bent, maar dat dit wel hetgeen is wat jij kunt bijdragen. Veel druppels laten een gloeiende plaat tenslotte ook afkoelen”   Sander Haas – Asito

Van duurzaam ondernemen naar een circulaire economie

Het circulaire systeem kent twee kringlopen:

  • Een biologische kringloop:
    Hier worden alleen natuurlijke materialen gebruikt die na gebruik worden afgebroken door de natuur. Denk aan de composteerbare koffiecapsules van Peeze of het gebruiken van koffiedrab voor het kweken van champignons
  • Een technische kringloop:
    De product(onderdelen) worden zo ontwikkeld, geproduceerd en vermarkt, dat ze hun economische waarde zoveel mogelijk behouden. De kwaliteit van product(onderdelen) neemt hierdoor toe en kunnen continue worden hergebruikt of hersteld. Dit gebeurt steeds meer bij kantoormeubelen, tapijttegels of smartphones.

Filmpje: Circulaire economie

duurzaam ondernemen 

Kortom, in een circulair systeem worden:

  • Grondstoffen en natuurlijke hulpbronnen zo efficiënt mogelijk gebruikt;
  • Producten zo vervaardigd en gebruikt dat ze eenvoudig opgeknapt, hersteld of uit elkaar gehaald kunnen worden;
  • Productketens een biologische en/of technische kringloop.

Peeze’s toekomstvisie

Timmo Terpstra, algemeen directeur van Peeze, ziet een enorme groei in biobased producten en de bewustwording dat het echt anders moet. Peeze zal, naast haar biobased koffiecapsules, zich ook innoveren met biobased (koffie) verpakkingen. Peeze wil circulair panden (ver)bouwen die een energieneutrale huisvesting en zero waste bedrijfsvoering mogelijk maken. Sinds de samenwerking met Pure Energie is al onze stroom 100% duurzaam en besparen we meer dan 3 miljoen CO2-uitstoot per jaar! We weten precies nu precies waar in Nederland onze stroom en energie vandaan komen.

“Van een liniaire naar een circulaire economie is de toekomst, en die toekomst begint morgen!”  Timmo Terpsta – Peeze Koffiebranderij

Nu al starten met duurzaam ondernemen?

Wist u dat u met Peeze koffie reduceert op uw CO-2 uitstoot? Via de berekentool kunt u berekenen hoeveel u precies kunt besparen. Bent u benieuwd geworden, maar wilt u eerst de koffie proeven en kijken hoe uw gasten, klanten en/of medewerkers op de smaak reageren? Doe dan nu de Peeze smaaktest en probeer onze 100% klimaatneutrale koffie een week gratis en vrijblijvend uit!

> smaaktest

 

Lees ook:

Dalla Corte halfautomaat espressomachine

Koffietrends en goede koffiemedewerkers goede koffie