Duurzame keurmerken uitgelegd: waar staat elk keurmerk voor?

De keurmerken vliegen je tegenwoordig om de oren! Zo ook binnen de koffiebranche. Door de grote verscheidenheid aan keurmerken is het soms lastig om door de bonen het bos te zien. We zetten daarom de 5 belangrijkste keurmerken uit de koffiesector op een rij.

 

Fairtrade/Max Havelaar

Fairtrade Max havelaar logoFairtrade Max Havelaar is het bekendste keurmerk in Nederland. Deze stichting is in 1988 opgericht en richt zich op structurele ontwikkeling van koffieboeren en arbeiders. De focus ligt hierbij op de kleinere koffieboeren die zich via een coöperatie verenigd hebben. Door zich te committeren aan het Fairtrade keurmerk zijn zij verzekerd van een minimum verkoopprijs én ontvangen zij additioneel een premie. Deze premie mag de coöperatie vervolgens naar eigen inzicht (democratisch) gebruiken. Daarnaast ontwikkelt Stichting Max Havelaar diverse aanvullende programma’s, gericht op urgente thema’s zoals klimaatverandering en kinderarbeid.

Het Fairtrade keurmerk is inmiddels te vinden op zo’n 27.000 producten afkomstig uit ontwikkelingslanden. Hiermee ondersteunt het wereldwijd 1,65 miljoen boeren. Naast koffie vind je het keurmerk terug op producten zoals thee en chocolade, maar ook op goud, kleding en bloemen.

 

BIO-keurmerk

Bio KeurmerkHet BIO-keurmerk (ook bekend als EKO) geeft aan dat een product voldoet aan de Europese normen voor biologische producten en productiemethoden. Zo garandeert het keurmerk onder andere dat er geen kunstmest en chemische bestrijdingsmiddelen zijn gebruikt. Het certificaat wordt in Nederland uitgegeven en gecontroleerd door SKAL.

Bij koffie komt het keurmerk regelmatig terug in combinatie met het Fairtrade keurmerk.

 

Rainforest Alliance

Rainforest Alliance logoDit keurmerk is opgestart in 1986 ter bescherming van het regenwoud, maar heeft zich de laatste jaren ontwikkeld tot een belangrijke speler in de koffiemarkt. Zij zijn tevens de initiatiefnemer achter het FSC keurmerk. In tegenstelling tot het Fairtrade keurmerk richt Rainforest Alliance zich niet op coöperaties met kleine koffieboeren, maar op de middelgrote tot grote plantages. De vereisten om toe te treden zijn relatief mild, maar de plantage moet zich hierbij wel committeren aan verdere verduurzaming in de daaropvolgende jaren.

Rainforest Alliance borgt ruim 100 aspecten gericht op:

  • Behoud van de biodiversiteit
  • Verbeterd levensonderhoud en menselijk welzijn
  • Behoud van natuurlijke hulpbronnen
  • Effectieve planning en bedrijfsmanagementsystemen

Rainforest Alliance is onlangs gefuseerd met UTZ-Certified. Door de krachten te bundelen willen de twee keurmerken zo nog meer impact realiseren. De samenwerking gaat formeel in 2019 van start.

 

UTZ

UTZ Certified logoUTZ Certified is een keurmerk voor koffie-, thee- cacaoproducten en is opgericht in 2002 door Ahold. Het keurmerk richt zich op duurzame landbouw met diverse sociale, economische en milieu criteria. Hierbij spelen traceerbaarheid van de producten, transparantie in de keten en professionalisering van de boeren en plantages een belangrijke rol.

Het keurmerk is inmiddels te vinden op zo’n 13.000 producten in 130 verschillende landen.

 

4C Association

4C Association logoDe 4C Association is een gedragscode voor duurzame koffie: Common Code for the Coffee Community. De code draait om respect voor 28 principes en wil onaanvaardbare praktijken bij het produceren van koffie uitsluiten, zoals kinderarbeid en het schaden van het milieu.

De organisatie werd in 2003 opgericht door de Duitse koffie vereniging en de Duitse ontwikkelingssamenwerking. De code werd in samenwerking met meerdere partijen opgezet en streeft naar permanente verbetering van de koffie industrie. Grote producenten als Aldi, Kraft en Nestlé zijn aangesloten bij de 4C association. Het voldoen aan de eisen van de Common Code for the Coffee Community kan voor boeren en producenten een opstap zijn richting de strengere standaarden zoals Max Havelaar.

 

Direct Trade

Direct trade is geen keurmerk, maar een manier van inkopen. Bij direct trade koopt de koffiebrander haar koffiebonen direct in bij de koffieboer of coöperatie, zonder tussenkomst van een handelaar of andere grote organisatie.

Hoewel deze werkwijze geen duurzaamheid controleert en garandeert, geeft het de koffiebrander wel meer inzicht in de koffieketen. Van de omstandigheden waarin koffiebonen worden geproduceerd tot de prijs die producenten voor hun producten krijgen betaald. Door het aantal schakels in de keten te beperken, blijft er vaak een goede prijs voor de koffieboeren over.

 

Peeze kiest voor 100% gecertificeerd

Bij Peeze streven we naar duurzaamheid in de hele keten: van plantage tot het kopje koffie. Om een duurzame teelt en inkoop te kunnen waarborgen werken we uitsluitend met koffie met een keurmerk. Hierbij kiezen we voor zowel het Rainforest Alliance keurmerk als het Max Havelaar keurmerk in combinatie met BIO.

Biologisch, Fairtrade én klimaatneutraal

De Peeze blends die het Max Havelaar en BIO keurmerk dragen zijn overigens extra bijzonder. Deze koffie is namelijk ook klimaatneutraal. De klimaateffecten in de koffieketen worden met behulp van reductie en compensatie (C0₂-emissies) teruggebracht tot 0. Uniek is dat de uitstoot niet gecompenseerd wordt op een willekeurige plek, maar met projecten bij de bron van koffie: op de plantages in Ethiopië. Bekijk de animatie voor de volledige uitleg.

Kennismaken met de boer achter het product

Naast de borging van duurzaamheid via een keurmerk, kiezen we bij Peeze voor een vorm van direct trade. Waar mogelijk bezoeken wij de plantages en coörperaties om de boer achter het product te ontmoeten. Zij spelen namelijk een belangrijke rol in het uiteindelijke product, de kwaliteit en merk. Partner Efico legt voor ons de eerste contacten en verzorgt de logistieke afhandeling om de koffie naar onze branderij te transporteren.

Samen maken we het verschil

De keurmerken zorgen voor waarborging van de belangrijkste ecologische, economische en humanitaire aspecten. Daarnaast zetten wij ons middels diverse projecten in voor verbetering van de werk- en leefomgeving in oorsprong.

Zo draagt iedere kilo koffie bij aan de Peeze Foundation. Deze stichting is in 2010 opgericht met als doel om een positieve bijdrage te leveren aan de gebieden waar onze producten vandaan komen. We hebben onze kwalitatieve en duurzame koffie en thee te danken aan de samenwerking met bedrijven en boeren in de hele keten, die daarvoor allemaal een eerlijke beloning verdienen. Op dit moment werken we aan beter onderwijs op de Fero koffiecoöperatie in Ethiopië, bouwen we een community center op de theeplantages in Sri Lanka en helpen we aan de wederopbouw van de Los Chilchos koffiecoöperatie in Peru.

Droogbedden project in Etiopie

Een ander mooi project is Coffee to Stay. Deze koffie is ontwikkeld door Stichting Max Havelaar, de Nationale Postcode Loterij en Peeze en vraagt aandacht voor de impact van klimaatverandering op koffie. De koffieplant is zeer gevoelig voor temperatuurverschil en het veranderende klimaat is dan ook een grote bedreiging voor boeren in ontwikkelingslanden. In zowel Kenia als Ethiopië is een Fairtrade Climate Academy opgezet waar koffieboeren worden geschoold in het omgaan met klimaatveranderingen.