Hoe zit het nu met de koffieprijs?

De laatste jaren is de vraag naar kwaliteitskoffie flink gestegen. Ook in de koffieproducerende landen wordt er steeds meer kwaliteitskoffie geconsumeerd en minder geëxporteerd. Vooral in landen als de VS en Azië is de consumptie van koffie enorm gestegen. Er zijn een aantal oorzaken die de prijs van koffie beïnvloeden. In dit blog leggen we u uit hoe de koffieprijs tot stand komt.

1.      Vraag en aanbod op de koffiemarkt

De basisprijs van koffie wordt bepaald door het prijsniveau waarvoor het wordt verhandeld. Dit gebeurt op twee beurzen: op de NYSE Liffe in London, waar uitsluitend Robusta koffie wordt verhandeld en op de Intercontinental Commodity Exchange (ICE) in New York, waar het vraag en aanbod spel voor Arabica koffiebonen plaats vindt. Daarnaast wordt er ook veel gespeculeerd met koffie op de beurs. Handelaren schroeven de prijs van koffie flink op, waardoor de inkoopprijs van Arabica koffie nog duurder wordt.
De toenemende consumptie van Arabica stimuleert de vraag naar kwaliteitskoffie, maar tegelijkertijd beperken de nadelige effecten van klimaatverandering het aanbod. Hierdoor wordt goede koffie steeds schaarser en blijft de prijs verder stijgen. Sterker nog: als we niet drastisch maatregelen treffen, zal er in 2080 helemaal geen koffie meer zijn! In samenwerking met Stichting Max Havelaar hebben we daarom klimaatneutrale Fairtrade koffie ontwikkeld.

2.     De negatieve ontwikkeling van de wisselkoers Dollar/Euro

Koffie wordt verhandeld in dollars of ponden, dus hebben we in Nederland altijd met een wisselkoers te maken. Vandaag de dag is deze zeer ongunstig voor bedrijven die importeren in dollars. In mei 2016 was de een euro nog 1,15 dollar waard. In december krijg je 1 euro nog maar 1,06 dollar.

3.      De differential

De differential kan worden gezien als een  ‘premie die bovenop de inkoopprijs van de koffie wordt betaald. De hoogte van de differential is variabel en hangt af van een aantal factoren.

Vraag en aanbod
Aangezien meer dan 70 landen koffie produceren, moet een koffiebranderij keuzes maken.Wederom is het dan een spel van vraag en aanbod die de prijs bepaalt. Wanneer er schaarste heerst in een gebied bijv. door droogte of een slechte oogst, maar er veel vraag is dan zal de differential stijgen. De differential voor Peru kan dus anders zijn, dan voor de koffie die ingekocht wordt in Brazilië. Op dit moment is er een zeer grote vraag naar koffiebonen uit Ethiopië met een fors stijgende differential tot gevolg.

De keuze in kwaliteit
Is het koffieland eenmaal gekozen dan zijn er nog beslissingen te maken voor welke kwaliteit men kiest. Net als bij wijn kan de kwaliteit van koffie variëren van streek tot streek. Eenvoudig uitgelegd heeft dit te maken met de hoogte waar de koffie groeit. Koffie van hoger gelegen gebieden is complexer van smaak en daardoor ook duurder. Simpele koffie groeit lager en kent dan ook een andere prijs. Daarnaast is de gradatie van invloed (hoeveel defecten mag de koffie bevatten) en het gebied waar de koffie vandaan komt. In onze reisblog tijdens ons bezoek in Ethiopië hebben we dit ook omschreven.

Keurmerken
Ook de keuze voor wel of geen duurzaam gecertificeerde koffie is van invloed op de uiteindelijke prijsstelling. In het geval van bijvoorbeeld Fairtrade koffie ontvangen de coöperaties een Fairtrade premie boven op de prijs van de producten. De boeren beslissen waar deze premie aan besteed wordt. Onder duurzaam gecertificeerde koffie wordt verstaan koffie die voldoet aan de eisen van één van de keurmerken Max Havelaar, Biologisch, Utz Certified, Rainforest Alliance of die geproduceerd is onder de systemen van de leden van de ISEAL Alliance. Bron: KNVKT

 

koffieboer

Zij bepalen de ‘echte  smaak van het kopje koffie.