Nederlanders drinken gemiddeld 4 koppen koffie per dag. 18% hiervan drinkt hun koffie gezellig in de horeca, maar er komt steeds meer concurrentie bij uit andere branches.  Lees hier 5 trends die je kunnen helpen om je te onderscheiden en hoe je meerwaarde kunt bieden aan je klanten.

Trend 1. Uniek concept

Steeds meer consumenten hebben behoefte aan producten die een bijzonder verhaal vertellen en een emotionele lading hebben. Biologische, duurzame en fairtrade producten zijn booming business. Speel je hier als ondernemer goed op in, dan is je klant meer dan bereid een hogere prijs te betalen. Koffie moet niet alleen lekker smaken, maar ook goed voelen. Verantwoord. Met een uniek (koffie)concept en bijzondere (bij)producten geef je klanten een goede reden om (nog eens) terug te komen.

Trend 2. Transparantie

Steeds vaker zie je open keukens in de horeca. Dit bevordert de klantbeleving, want gasten kunnen naast proeven, ook zien, horen en ruiken wat er gebeurt in de keuken of achter de bar. Met een fraaie espressomachine als blikvanger en een barista die weet wat hij (of zij) doet, maak je de lekkerste koffie en de beleving van je gasten pas echt compleet.

Trend 3. 3 K’s: Kwaliteit, Kennis en Kunde

De kwaliteit van thuiskoffie wordt steeds beter. Als de consument buitenshuis koffie drinkt, verwacht deze dan ook meer dan alleen kwaliteit. De barista moet kennis en kunde hebben van de verschillende koffies, de machine kunnen bedienen en een professionele houding hebben. Je personeel moet je verhaal tenslotte doorvertalen naar je klanten. Ondanks er veel verloop is in de horeca, loont het zeker om te investeren in barista-trainingen van je personeel. Zij zijn tenslotte het visitekaartje van je bedrijf.

Trend 4. Duurzaamheid en Gezondheid

De consument gaat steeds gezonder en bewuster leven en is zich bewust van de ‘footprint’ die hij achterlaat op het milieu. De afgelopen jaren is de verkoop van gezonde, authentieke en duurzame producten dan ook bijna verdubbeld! Van bedrijven verwacht de consument ook dat deze duurzaam onderneemt. Dit levert je een groen imago op en waardering van je gasten.

Trend 5. Nieuwe koffievarianten en koffiespecials op de kaart

Er komen steeds meer koffiespecials, cocktails en varianten op de kaart in de horeca. Met een Cold Brew, Cold Drip of soja cappuccino speel je in op de trend van ambacht, variatie en een gezonde levensstijl.

Conclusie

Als je je wilt onderscheiden en je klanten herkenbare meerwaarde wil bieden, dan zijn dit de 5 trends die je zeker verder zullen helpen. Wil je weten welke stappen jij kunt maken om de kwaliteit van je koffie en de beleving van je gasten te verbeteren? Neem dan contact met ons op via onderstaande button.

>Maak afspraak

Lees ook:

Dalla Corte halfautomaat espressomachine

 

tips barista de beste koffie van NL