De oorsprong van de Peeze Foundation

De Peeze Foundation is vijf jaar geleden ontstaan met als doel structureel iets goeds te doen in de landen van oorsprong. Er is gekeken welke landen het hardst hulp nodig hebben. Van elk kopje koffie Peeze koffie gaat er een deel naar de Peeze Foundation. Zo draag je dus met elk kopje Peeze koffie bij aan een goed doel!

We hebben gekozen voor Ethiopië om 3 redenen:

  1. Ethiopië is het armste land ter wereld
  2. In Ethiopië vindt koffie haar oorsprong
  3. De Efico Foundation heeft een kantoor in Ethiopië

Efico Foundation

De Efico Foundation is een internationale organisatie met o.a. een kantoor in Ethiopië. Zij controleren gedurende het jaar hoe het project vordert en of het geld daar goed wordt besteed als de Peeze Foundation weer terug in Nederland is.

Projecten Peeze Foundation

Er zijn duizenden koffieboeren in Ethiopië. Gemiddeld bezitten zij 0,5 hectare grond. Hierop worden ook andere gewassen verbouwd om te voorzien in hun eigen levensonderhoud. Het is onmogelijk om elke koffieboer afzonderlijk te helpen, maar er zijn ruim 4300 koffieboeren aangesloten bij de Fero Coöperatie. Via dit samenwerkingsverband kunnen we met onze donaties elk jaar duizenden koffieboeren helpen!

Fero Coöperatie

Inmiddels zijn 4800 koffieboeren aangesloten bij de Fero coöperatie. Elke oogst brengen de boeren naar de coöperatie in Sidamo. Hier worden hun bonen behandeld en klaargemaakt voor export. In de voorgaande jaren investeerden we in droogbedden en een ontpulpingsmachine. Dit jaar wordt er geïnvesteerd in noodaggregaat. Hier kan men op teruggevallen als de stroom uitvalt.

Met elk kopje Peeze koffie…

Bieden we een duurzame betekenis en verbeteren we de omstandigheden in Ethiopië dus. Naast de grote projecten, steunen wij met z’n allen ook kleinere projecten. Zo helpen we dit jaar drie scholen aan stoelen, tafels en boeken voor de kinderen.

Wil je op de hoogte blijven van de vorderingen van de Peeze Foundation of ben je benieuwd hoe Paul, Christa en Steven de reis ervaren? Volg hen op hun koffiereis via Facebook, Twitter of Instagram.