Ze waren de allereerste deelnemer van de baristakampioenschappen in Nederland en zijn sindsdien kweekvijver van vele topbaristi. Vorig jaar wonnen ze de titel van beste koffie van Nederland en nu schitteren ze in hun eigen documentaire: Cafè de Blonde Pater. Hoe doen zij het toch en wat maakt hen nu zo’n succesformule? 

In 2002 introduceerde Peeze de Dutch Barista Championship (DBC) in Nederland en de Blonde Pater was de allereerste deelnemer destijds. Sindsdien neemt de Blonde Pater deel aan verschillende wedstrijden op nationaal en internationaal niveau. Liesbeth Sleijter wist zich in 2008 te plaatsen voor het World Barista Championship (WBC). Om indruk te maken op de jury, was er behoefte aan een bijzondere en onderscheidende koffie. Samen met de Blonde Pater ging Peeze op zoek. In Brazilië vonden ze Daterra. Dat jaar wist Liesbeth een 3e plek te bemachtigen in het WBC.

Speciale koffie

Waar Nederland in 2008 nog niet klaar was voor de uitgesproken smaak van Daterra, vond in de jaren daarna een verschuiving plaats. Met de introductie van éénkops koffiemachines, kwamen ook meer soorten, varianten en smaken koffie binnen handbereik. De koffiedrinker werd steeds meer koffiekenner en fijnproever en de kwaliteit van koffie werd steeds meer een eis. Om in te spelen op deze ontwikkeling wilde de Blonde Pater dan ook iets nieuws. Ze wilden graag een speciale koffie, iets bijzonders.

Best Collect Daterra

De Blonde Pater stelde ons voor de volgende uitdaging:

“Vindt een bijzondere koffie waarmee we het verhaal achter onze koffie kunnen vertellen, ons kunnen onderscheiden, maar die we kunnen serveren als onze huiskoffie”

Lees meer >

Daterra

Door hun bijzondere verleden met Daterra was de keuze snel gemaakt. Maar al snel bleek dat de koffie te uitgesproken en bitter was om in de smaak te vallen bij een grote groep mensen. De koffie zoals hij nu was kon niet als huiskoffie worden geschonken.

De perfecte brandcurve

De aanschaf van een kleinere brander bleek de oplossing. Door de koffie te branden op een 1 kilobrander, wist Peeze’s productmanager Janneke Neutelings uiteindelijk de perfecte brandcurve te vinden. Daterra was klaar om in te worden gezet als nieuwe huiskoffie van de Blonde Pater.

De lekkerste koffie van Nederland

Datzelfde jaar won de Blonde Pater de titel van de lekkerste koffie van Nederland in de Koffie Top 100. In 2016 behaalde barista Kai Yasuda van de Blonde Pater een 3e plaats in de Dutch Latte Art Championship en ook volgend jaar zullen ze weer deelnemen aan verschillende wedstrijden. We vroegen de Blonde Pater wat hen nu zo’n succesformule maakt:

Nicky Maas, eigenaresse de Blonde Pater:

“Door de lat steeds hoger te leggen, scherp te blijven en onszelf continue te innoveren, weten we gemiddeld 500 koppen koffie om te zetten in een weekend. Allemaal  handmatig opgeschuimd en van continue kwaliteit!” 

Nicky Maas blonde pater

Vertel uw eigen verhaal!

Een trend van vorig jaar die zich dit jaar in alle hevigheid voorzet, is de behoefte aan producten met een bijzonder verhaal. Het gaat ons niet meer alleen om een kwalitatief goede koffie. We willen ons verbonden voelen met het product en geraakt worden door het verhaal erachter. Bent u benieuwd hoe we samen het verhaal achter uw koffie vertellen? Maak vrijblijvend een afspraak!

maak een afspraak