1. Nog even in het kort, waarom de stap naar herbruikbare verpakkingen?
Licht, lucht en vocht zijn elementen die de versheid van koffie negatief beĆÆnvloeden. Koffie wordt daarom vaak verpakt in folieverpakkingen die de bonen tegen deze elementen beschermt.Ā Maar het is o.a. deze bescherming die de folie slecht recyclebaar maakt. Gekeken naar de ruim 700 miljard kopjes koffie die jaarlijks wereldwijd gedronken worden, zorgt dit voor veel verpakkingsafval.
In onze missie om koffie afvalvrij te maken hebben we onderzoek laten doen naar de inzet van herbruikbare koffieverpakkingen voor de zakelijke markt. Hieruit blijkt dat zoān afwasbare verpakking na ongeveer 10x gebruik duurzamer is dan een traditionele folieverpakking, inclusief retourtransport en het wassen. Afgelopen maanden hebben we een pilot met een eerste testverpakking uitgevoerd om de werking ervan in de praktijk te ervaren. We hebben hierbij gekozen voor een kantooromgeving (Unigarant) en een dierentuin met meerdere horecapunten (Koninklijke Burgersā Zoo).
2. Wat was de terugkoppeling van de testlocaties?
Beide locaties waren erg enthousiast over de inzet van de emmers. Enerzijds vanwege de tastbare verduurzaming, anderzijds levert het hen ook daadwerkelijk minder afval en afvalkosten op. Ook de werkbaarheid werd als goed ervaren, waar we eigenlijk verwacht hadden dat het nog wel wat meer handling zou opleveren.
3. Dat klinkt goed. Ging alles vlekkeloos?
Nee zeker niet, maar dat was ook niet de verwachting in deze testfase. Met name in onze eigen processen kwamen er diverse aandachtspunten boven. Zo nemen de emmers flink meer ruimte in waardoor opslag en transport minder efficiƫnt is. Daarnaast vielen de lege emmers bij het retourtransport geregeld om, waardoor ze door de hele bus lagen. En tot slot moeten ook in het wasproces nog heel wat uitdagingen getackeld worden om sneller en efficiƫnter te kunnen wassen.
4. Overall, is de pilot geslaagd?
Zeker! De pilot had als doel om de werkbaarheid te ervaren. En ja, er kwamen diverse uitdagingen naar voren die nog aandacht vereisen, maar daar was de pilot voor bedoeld en zijn we dus juist blij mee. De volgende stap wordt om deze hobbels op een slimme manier glad te strijken.
5. En hoe nu verder?
Een herbruikbare verpakking past goed bij onze afvalvrije ambities en deze pilot laat zien dat er ondanks alle uitdagingen, ook veel kansen liggen! We starten daarom nu met een opschalingsonderzoek om in kaart brengen hoe we dit concept op een goede en verantwoorde manier kunnen opschalen. Want wij geloven erin, de toekomst is herbruikbaar!
Zakelijke interesse gewekt?
Heb je mogelijk interesse in herbruikbare koffieverpakkingen voor jouw organisatie? Laat je gegevens hieronder achter, blijf op de hoogte en hoor het als eerste zodra deze nieuwe verpakkingsvorm beschikbaar komt!