We hebben feiten, cijfers en trends op het gebied van koffie voor u op een rij gezet. Conclusie: een organisatie ontkomt niet meer aan duurzaam ondernemen. En deze begint al bij goede koffie…

1. Goede koffie draagt bij aan een goed imago

Koffie blijkt een belangrijke, positieve bijdrage aan het imago van bedrijven en instanties te leveren. Maar liefst 84% van de Nederlandse medewerkers vindt dat het schenken van een goede kop koffie positief afstraalt op de onderneming. Driekwart van de Nederlandse medewerkers vindt dat matige koffie zelfs leidt tot een negatieve indruk!

2. De beste ideeën en gemotiveerd personeel

Goede koffie leidt tot productief en gemotiveerd personeel. Briljante oplossingen, gouden ideeën en geniale ingevingen ontstaan allemaal bij goede koffie. Zowel achter het bureau als bij de koffiecorner. Alleen al de geur van koffie werkt voor 33% van de medewerkers enorm inspirerend. Gemiddeld brengen werknemers 15 minuten van hun werkdag door bij de koffiemachine! Stelt u zich eens voor wat u kunt bereiken als uw koffiecorner medewerkers dan ook nog inspireert?

3. Klimaatverandering een steeds groter probleem

Een goede kwaliteit koffieboon is afhankelijk van het klimaat. Door de klimaatverandering valt er de laatste jaren te weinig regen in natte periodes en teveel regen in droge periodes. Door de zware regenperiodes krijgen bladroest en de koffiekever de ideale condities om de koffieplanten aan te vallen.

4. Klanten willen groene bedrijven

90% van de consumenten geeft aan geen producten of diensten van een bedrijf af te nemen, als deze niet duurzaam onderneemt! Zo laat 39% van alle respondenten de keuze van een leverancier afhangen van diens milieuprestaties en kijkt 32% naar het sociale gedrag en de maatschappelijke opstelling.

5. Steeds meer organisaties zijn verplicht te verduurzamen

Klanten vragen steeds vaker om een verantwoording van het duurzaamheidsbeleid. Bijna 50% zegt geen producten af te nemen van partijen die geen inzicht kunnen geven in de milieustatus van een product of productbestanddeel. Ruim 70% van alle respondenten vindt dat je als organisatie ernstige markt- en reputatieschade lijdt als je niet kunt voldoen aan wat de markt vraagt op het gebied van duurzaamheid.

6. Productcertificering zeer belangrijk voor marktpositie

57% vindt een goed vergelijkbare productcertificering (zeer) belangrijk voor de marktpositie van een product. Desondanks zet nog maar een kwart van de bedrijven certificering in als instrument om meer klanten en omzet binnen te halen. 100% gecertificeerde koffie is een goede manier om hierop in te spelen.

7. De beschikbaarheid van grondstoffen gaat achteruit

De economie stijgt en de welvaart neemt wereldwijd toe. Ook de vraag naar koffie stijgt. Door de klimaatverandering wordt koffie echter steeds schaarser. Om de vraag naar (kwaliteit) koffie op te vangen, wordt er geïnvesteerd in ketenverduurzaming en worden lokale koffieboeren opgeleid en ondersteund met diverse projecten.

Genoeg redenen om koffie van goede kwaliteit te schenken. Wilt u eens een week Peeze koffie op het werk of in de horeca uitproberen en kijken hoe uw medewerkers en/of klanten hierop reageren? Vraag dan onze proefactie aan en krijg een week koffie van ons cadeau!

> proefactie

Lees ook:

Dalla Corte halfautomaat espressomachine

 

Elke organisatie moet duurzaam ondernemen medewerkers goede koffie.jpg