Thee is hot en b(l)ooming. Het is in Nederland naast koffie de meest gedronken drank (knvkt). En thee is bezig met een opmars, zo blijkt uit het feit dat er steeds meer theebars komen. De theebar-keten Teavana laat theedrinkers hun uitgebreide assortiment op gehele eigen wijze in een sfeervolle ambiance ervaren. Wereldwijd zijn thee cocktails de laatste trend. In Nederland zijn hippe thee-cocktailbars in opkomst, zoals The Tea Lab in Rotterdam.

Volgens de bekendste theesommelier van Nederland, Robert Schinkel, is het een product waarmee je je als restaurant nadrukkelijk kunt onderscheiden.

‘Zit je als restaurant in een iets hoger segment, dan stap je van zakjes over naar losse thee. En zoek je het min of meer letterlijk hogerop: de theeplant die op grotere hoogte groeit, is delicaat. Als je, zeker in het topsegment, delicate smaken wilt bieden, dan kies je voor dit soort pure theeën, die vaak regiogebonden zijn. Thee met een verhaal dus.’ Bron: foodbrigade.nl

Dat is precies wat Peeze doet met haar Communitea. ‘Thee met een verhaal’, dat is hoe je de theelijn Communitea het beste kunt omschrijven. Door beelden en teksten wordt je als theedrinker direct verbonden met het land van oorsprong: Sri Lanka. Het Fairtrade assortiment bestaat uit sachets en echte envelopjes met persoonlijke briefjes, in januari voegen we hier een losse theelijn aan toe.

communitea wordt verpaktwitte balkBrief communitea.nl
Communitea wordt in Sri Lanka ingepakt.
Op de briefjes staat een persoonlijke boodschap.

Losse thee van Communitea

Trendwatchers verwachten dat losse thee over 5 jaar in het merendeel van de horecagelegen een belangrijke plaats zal innemen. Niet gek want ook de vraag naar een optimale,  en vooral individuele theebeleving stijgt en daar is thee in pure vorm bij uitstek geschikt voor. Ook een ‘high tea’ beleef je dus met Communitea.

Echte thee

Rooibos-Olifant-cropVolgens Robert Schinkel is “het allerbelangrijkst, als je als horecaonderneming meer werk van thee wilt maken, dat je échte thee aanbiedt”. De losse theelijn Norwood is zo’n thee. ‘Norwood’ is vernoemd naar de theeplantage waar de verschillende workshops met de plantagemedewerkers hebben plaatsgevonden. De gemeenschap ter plaatsen is gevraagd om het Communitea concept mee te helpen vormgeven door middel van tekeningen, persoonlijke spullen of objecten. Om zo een verbinding te creëren tussen het land van oorsprong en de theedrinker. Deze tekeningen, teksten en de typische Sri Lankaanse afbeeldingen vind je terug op de verschillende verpakkingen.

Bijzondere theeplantage

Het losse thee-assortiment bestaat uit 6 belevingsvolle smaken. Een van de theesoorten is een zachte Ceylon en deze is niet gemelangeerd. Dit is bijzonder en houdt in dat de thee enkel van 1 theeplantage komt: Indulgashinna. Hierdoor wordt deze thee gekenmerkt door het klimaat, ligging en type grond enkel van deze plantage. Bovendien is dit de eerste theeplantage ter wereld die biologisch werd gecertificeerd.

Introductie op de Horecava

Tijdens de Nationale Horecabeurs ‘Horecava’ in Amsterdam zal de nieuwe losse theelijn in twee conceptvormen: High Tea en Single cup geïntroduceerd worden. Bezoek ons ook op standnummer:11.408. Benieuwd naar het concept? Houd onze sociale media in de gaten!